Wednesday, March 2, 2011

 Assalamualaikum,

I love TEMERLOH...

Jom belajar loghat pahang. Tapi aku nak cerita dekat area temerloh jela, walaupun aku tak pandai sangat nak jugak ajar. Hehe. Jom kita belajar bersama-sama..

1) Koi = saya/aku
         contoh ayat : koi lapo la...

2) Aok = awak/kau
         contoh ayat : aok nie busuk beno...

3) Senalo = selalu
         contoh ayat : Senalo ngat ponteng sekolah aok nie ye...

4) Ngulor = curi tulang
          contoh ayat : aok nie kerje ngulor jek...

5)Rodong = kawan
          contoh ayat : nie minah, kawan koi...

6) Cepuk = pukul
          contoh ayat : kalau koi cepuk aok nie kang tak bersia je... 

7) Cekas = pantas
          contoh ayat : cekas lagi wan kome buat keje walaupun dia dah umur 90 tahun yek...    

8) Heban = buang
         contoh ayat : hehe tak pandai nak reka..

9)Berambi = berwaspada/berhati-hati
         contoh ayat : aok nak pergi kair tue berambi sikit..

10) Chemuih = jemu/bosan (sama seperti loghat kedah)
         contoh ayat : chemuih koi tak de bende nak buat ari nie...


hehe...terima kasih dekat Norizan bab tolong I  reka ayat nie..(bende senang pun tak reti) =)







3 Comments:

  1. Farhan Bin Yuskelana said...
    dengar lagu anok semantan klu nk lg bnyak...
    dEkNa said...
    @Farhan Bin Yuskelana
    xnah dgr pun lagu tue sbelum nie..hihi
    tp dah dgr td erm bez kot..
    tapi kalau nak terangkan balik mmg xpandai..hehe
    AnAk dEneSor said...
    weh aok..rodong koi..pe cer wh..hahahah..ngek dekna(dgn nada menggoda)cmne 2?hahaha

Post a Comment